torsdag 13 augusti 2020

Skolstart 2020


Läsåret 2020-2021, nu kör vi! Frågetecken och ovisshet inför hösten kändes långt borta, den här vackra augustimorgonen när jag skickade iväg barnen till sina nya skolår. Det är nya saker på gång för dem alla, men de är peppade och förväntansfulla - och jag är glad och tacksam för att skolorna står öppna och att vi får inleda det nya läsåret på plats i riktiga klassrum. 

Josef börjar förskolan och är mer än redo. Igår fick vi hälsa på i förskolan - istället för besöket som inte blev av i våras - och han hade inte alls bråttom med att gå hem efter den korta stunden, utan såg fram emot att få börja på riktigt idag. Det kändes inte mindre stort för att vi kunde cykla tillsammans dit - hittills har han varit ganska ostadig på cykel, men i sommar har han lärt sig på riktigt, så pass att det känns vettigt att cykla ute i trafiken tillsammans med honom. Nu får jag nog verkligen släppa tanken på att jag är småbarnsmamma, för de dagarna är förbi!

Edvin är den med minst förändringar, men byter ändå klassföreståndare efter att ha haft samma trygga lärare sina tre första läsår i skolan. Arvid byter istället riktigt ordentligt nu när han börjar sjuan. Vi har kollat hans läsordning, funderat på lärare, busslinjen, klassrum och rutiner. Vi fick hälsa på i liten skala i juni - de blivande sjuorna fick bara ha en förälder med sig och vi träffade bara den egna klassen, men ändå. Åtminstone jag är väldigt taggad (har ju både gått i och jobbat i den skolan själv) och jag tror faktiskt att han själv är det också!

Själv har jag lite sommarlov kvar, så efter att ha lämnat av Josef cyklade jag hem igen, satte igång diskmaskinen och tvättmaskinen, skrev det här blogginlägget... och nu börjar det inte finnas så många ursäkter kvar. Jag har flera timmar alldeles ensam (lyckan!!!) och även om det finns tusen saker som känns mer pockande är det dags nu - läsårsplanering, hej! Till all lycka fick jag ett ryck och satt och jobbade några regniga dagar i juli, så alldeles borta är jag inte. Har en massa halvskrivna blogginlägg om sommaren, så de kommer säkert att droppa in så småningom, men inte förrän jag har en och annan planering klar... 

Inga kommentarer: