fredag 14 augusti 2020

Mera skolstart

Fredag kväll! Det är mycket skumt, för det känns precis som en välförtjänt, trött fredagskväll efter en hel jobbvecka - trots att jag bara jobbat några timmar igår och några timmar till idag. Och då har jag officiellt inte ens börjat ännu! Får se hur det känns om en vecka... heh. 

Men! Om vi bara går på hårstatus är jag redo för skolstart nu! Efter några timmar i en magiskt duktig frissas händer kom jag ut sjukt nöjd och lite imponerad av hur bra det kan kännas med fint hår.  Efter en lite mer bohemisk sommar tyckte jag det var dags att shape up lite nu när jag faktiskt kommer att se folk (eller framför allt ses av folk) var och varannan dag. Det blev mörkare än jag haft på länge - lite mer likt min naturliga färg, men snyggare. Så här välfönat kommer det dock aldrig mer att vara, så titta noga! Så här inför 40-årskrisen är jag rätt glad för att vara kvinna, så medelåldern åtminstone inte behöver betyda farväl till håret... dubbelhaka, rynkor och hängande ögonlock, hej hej - men håret blir åtminstone bara fluffigare och lockigare vartefter jag blir äldre.

Hösten då? Jo, det känns riktigt, riktigt roligt att få förbereda för att ta emot elever nästa vecka! Eftersom vi knappt hann återvända till skolan innan vi slutade i våras känns de vanliga skolvardagarna som något väldigt avlägset och väldigt välkommet. Vanliga dagar blir det säkert inte nu heller, men vi får försöka få det att fungera så bra som möjligt. Men visst har det där eländesviruset legat som ett oroande, mörkt moln över de senaste veckorna när jag tänkt på höstterminen. Det är ju så mycket vi inte vet ännu - och det ser ju oroväckande mycket ut som att en andra våg är på kommande efter den här underbara sommaren som på sätt och vis varit en paus både från alla möjliga åtaganden och från corona-oro. Hur blir det om vi börjar få fler fall här i trakten? Hur ska man få tonåringar att hålla avstånd? Tänk om det blir nödvändigt att jobba i ansiktsmask? Hur i hela friden ska undervisningen rulla på om alla lärare ska stanna hemma vid minsta tecken på förkylning (eller med barn med minsta tecken på förkylning)? Tänk om vi hamnar i samma situation som i våras - men i novembermörker istället för vacker vårsol? 

Puh. Inget av det här ligger i mina händer och glad är jag för det. Allt jag kan göra är att hålla avstånd, tjata om handtvätt och kanske beställa ett par tygmasker för att vara redo ifall att om när. Det blir som det blir, men att få elever till skolan på tisdag ser jag åtminstone fram emot!

Inga kommentarer: