måndag 17 december 2018

Årets julklapp



Oui oui, bilden är suddig, men vi var för upptagna av att julstöka i mamma och pappas hus för att hinna ta bättre bilder! This is the one, den enda som togs medan vi var i full fart tror jag. Årets julklapp till våra föräldrar var att julstäda huset för dem, vilket vi gjorde i går. Nu var det ju inte min idé, så jag kan helt skamlöst hävda att det här verkligen var årets bästa julklappsidé. Det var väldigt uppskattat och det var också väldigt mycket roligare för oss än att springa runt på stan och försöka hitta på någon pryl som kan tänkas vara inte helt onödig. 

Vi hade skickat iväg mamma och pappa till Vasa och kom (obs: utan barn!) till Överpurmo peppade till tänderna. Det var så kul att hänga med mina syskon och så kul att gå runt och fixa och feja hem-hemma. Jag har kanske en lite problematisk hemkänsla just nu, nyflyttad och halvt nerpackad och sånt (senast i fredags körde jag nästan ända fram till mitt gamla hem innan jag kom på mig själv och fick vända på skolgården och försöka ta sikte på mitt nya hem istället), men det är skönt att känna att hemma fortfarande är hemma åtminstone på Stennabba. Jag har dessutom hunnit vara alldeles för lite i Överpurmo den här hösten, så jag tankade för fullt - inte minst när Hanna och jag tog hunden på långpromenad och nosade runt bland älgspår på skogsvägarna. Aah.

Några julklappar har jag kvar att fixa, för alla kan jag ju inte städa skafferiet åt. Och några skoldagar kvar. Och ett helt hus att typ... packa upp. Men ändå känner jag faktiskt mindre julstress än vanligt, kanske just för att vi är ganska nyinflyttade. Vem förväntar sig perfektion nu? Ingen! Jag vill få en del bananlådor ur vägen, men annars ligger ribban behagligt lågt i år. Dessutom - om vi börjar känna att det är för stökigt hemma hos oss kan vi ju alltid hålla till i ett visst hus på Stennabba som jag råkar veta är väldigt städat i hörnen..!

Inga kommentarer: