lördag 13 oktober 2018

Signerade


Förra gången på bokmässan kom jag nog inte hem med en enda signerad bok. Jag vet inte om det hade någon särskild orsak, men framför allt var det nog för att jag inte riktigt såg meningen i en namnteckning på titelbladet - en bra bok är en bra bok oavsett om den är signerad eller ej. I år trodde jag nog inte att signeringar skulle vara någon grej den här gången heller - men jag tror faktiskt jag håller på att mjukna. Eller bli mer socialt kompetent kanske?

Jag har nämligen kommit hem med fem signerade böcker som jag är hemskt nöjd med! Jag vidhåller fortfarande att namnteckningen i sig inte är det viktigaste, men jag gillar när det blir en ursäkt att säga hej och tack till författaren. Jag gillade att få säga till Martin Widmark och Helena Willis att jag och mina barn haft mycket roligt tillsammans med Lasse-Maja (det hade de också haft, sa de) och till Pax-författarna att min elvaåring att längtat hett efter den sista delen i Pax ända sedan han slukade resten av serien i vårvintras. Gissar att storsäljande författare får rätt mycket bekräftelse i vilket fall som helst, men det är alltid kul att får ge ett hurrarop till någon som gjort sig förtjänt av det! Boken om Ylvania har vi faktiskt inte läst, men eftersom Ylvania-Ylva stod och signerade alldeles bredvid Widmark & Willis passade jag på att ordna med en signerad julklapp på samma gång.

För min egen del var det främst som ett minne av strålande seminarier som jag ville ha de signerade böckerna. Jonas Gardells och (Underbara) Clara Lidström & Erica Dahlgrens seminarier var två av de bästa, mest givande jag gick på under mässan, så det känns extra roligt att ha signerade böcker med sig hem! Jonas Gardell är briljant men aningen skrämmande, men jag lyckades i alla fall säga hej och tack för seminariet, vilket känns stort med tanke på vilken piedestal han stod på när jag studerade litt.vet. i början av millenniet... (Jag flög till Stockholm på samma flyg som honom på hemvägen, hälsade inte som på en gammal bekant.) Clara & Erica kändes betydligt mer mänskliga, som personer man gärna hade suttit och snickelisnackat en stund med. (Om jag var en person som snickelisnackar med främmande människor, vilket jag tyvärr inte är. Ännu.)

Om schemat varit lite mindre hektiskt hade jag nog försökt få en bok signerad av Jaqueline Woodson också - och Matt Haig, som kanske blev min nya idol. Men man hinner inte allt, och sällan stämmer det så bra som på bokmässan i Göteborg.

(Pssst - Ylvania ska som sagt bli en julklapp, så säg inget till Edvin!)




Inga kommentarer: