söndag 25 mars 2018

Vårlistan 2018


...för våren är onekligen på väg, fast vi fortfarande har snö i mängder! For the record: Jag tycker om snö i mängder. Den får gärna stanna till mitten av april nån gång, när det får bli torrt, varmt och knoppande på en dag eller två.

(För att ingen ska bli förvirrad måste jag tillägga att jag drabbades av ett nostalgiskov när jag började leta fram bilder till inlägget, så jag begränsade mig till vårbilder från 2002-2003, när jag fortfarande cyklade runt i Åbo till vardags. När jag inte stod i Överpurmo och sög i mig vårsol.)



  • Min vår år 2018 kommer bli:

Fylld av jobb, men förhoppningsvis inte mer än att det också ryms in tid att hänga med mina barn. Det är exakt vad jag känner att jag vill ha mer av i mitt liv just nu - tid att prata, skratta och göra roliga saker tillsammans med de här människorna som växer upp så sjukt snabbt. För att gå lite från ämnet hoppas jag faktiskt på att kunna gå ner lite i arbetstid till nästa läsår - visst funkar det med heltid, men hej hopp kommer barnen att vara vuxna och flytta hemifrån och då vill jag inte ångra att jag inte hann med. Jag hoppas också få in en mycket behövlig vana att träna 1-2 gånger per vecka, också något jag haft för lite tid för även det här läsåret. (Men nu är jag på gång, har tränat två måndagskvällar i sträck nu, så det kanske räknas som en vana snart?)

  • En sak jag ser fram emot:

Alltså, mest ser jag faktiskt emot att gå och dra benen efter mig här hemma! Om hälsan och vädret vill oss väl kanske vi lyckas ta oss till Simpsiö innan snön smälter bort för att låta A&E testa en lite brantare slalombacke än vår uppfart och det blir isf kul! Ser också fram emot niornas klassresa till Helsingfors i maj, och nu närmast en ledig påskhelg med väldigt lite planer. 

  • Tre säkra vårtecken:

Barmark, fågelsång och - lite senare - tussilago.


  • Det här gör jag på vårdagjämningen:

Först fick jag googla på när det var... jag har som sagt väldigt dålig koll på specialdagar för tillfället! Det visade sig att vårdagdagjämningen ju var en alldeles strålande dag! Jag fick jobb, till exempel. Och stack till Vasa för en halvdag med två av mina favoriter. Jag lunchade med nämnda favoriter på Svenska klubben, gick på stan med Josef, som var på sitt allra roligaste humör och hälsade till sist på syster Amanda och Mathias i deras mysiga lya. Veckans bästa dag, utan konkurrens! Och tydligen vårdagjämning också.

  • En låt jag kommer lyssna på i vår:

Solig, peppig musik helst. (Tänk Cake by the ocean, Island in the sun eller Cheap thrills) Åtminstone hoppas jag att humöret och tillvaron drar mer mot det hållet än Stromaes Formidable... heh. 

  • Det bästa med våren är:

Ljuset. Värmen får gärna också komma när det är dags, men framför allt LJUSET!

  • Så här klär jag mig i vår:

Känner mig alltid extremt oinspirerad av den här frågan. Jag kommer antagligen att klä mig som jag alltid gör, men inte lika varma tjocktröjor som i januari. (Våren 2003 klädde jag mig tydligen i min älskade jeansjacka och vantar som fammo hade stickat.)

  • Det här hoppas jag händer i världen:

Jag hoppas att det att tusentals ungdomar i USA sätter ner foten mot landets vapenlagar äntligen skulle få någon effekt i lagstiftningen. (Läs/se här om Walk for our lives igår.) Det känns som en slags brytpunkt nu, med Women's march on Washington förra vintern, #metoo och #dammenbrister i höstas och nu protesterna mot vapenvåldet i USA. En massa människor har liksom fått nog. (Ja, jag vet att jag är märkligt inriktad på USA nu, men det beror på jobbet att jag följer med nyhetsrapportering därifrån ganska flitigt...)

  • Så skiljer sig våren 2018 från våren 2017:

Det kanske låter lite trist, men våren 2018 i stort sett kommer antagligen inte att skilja sig särskilt mycket från våren 2017 och det känns helt okej. Men ja - jag kommer ju att bli moster igen, det ser jag ju verkligen fram emot!


Inga kommentarer: