måndag 12 mars 2018

En luftigare måndag


Efter ha haft monstermåndagar hela det här läsåret känns det bra med en ny period nu - från och med har jag bara lektioner på förmiddagarna på måndagarna! Det känns fint. Visst, monsterdagarna har flyttat till slutet av veckorna, men... det är ju länge till torsdag, eller hur..? Det enda obekväma är att jag ända sedan förmiddagen känner att jag har missat något. Borde jag inte kämpa på till det bittra slutet av dagen, det är ju... måndag!? Visserligen sitter jag hemma och jobbar nu, men det känns liksom för enkelt. Borde jag inte stå framför en klass någonstans? Sitta på ett möte? Säkert?

Dagens bästa var nog att jag kunde luncha tillsammans med Matias på After Eight en helt vanlig vardag. Inte klokt! Två lärare som jobbar i olika städer är inte direkt bortskämda med sådan vardagslyx... vi kommer antagligen inte att lyckas få det till en vana den här perioden heller, men idag funkade det i alla fall. Jag vet faktiskt inte när vi senast har suttit en hel måltid och bara pratat med varandra, vardag eller ej. Vi får nog träna på det! På torsdag är det förresten 15 år sedan den slaskiga vårvinterfredagen när vi förlovade oss på Vårdberget i Åbo. Då borde vi kanske slå på stort och skaffa... barnvakt? Gå på dejt? Om vi minns hur man gör.

Inga kommentarer: