onsdag 17 maj 2017

Costa Blanca dag 4: Marknadsdag i Villajoyosa


Häromdagen slog det mig att jag helt kom av mig mitt i Spanien-bloggandet. Just nu är det regnigt och grått där ute, och här inne håller mitt huvud på att implodera efter intensiva arbetsdagar (och med flera av samma sort framför). Då känns det ganska perfekt att ta upp tråden här, i vackra Villajoyosa i månadsskiftet februari-mars!

Vi har hunnit fram till dag fyra av resan och det blev en ganska lugn sådan. Josef var förkyld och hade haft feber på natten, själv hade jag sovit dåligt på grund av en sprängande huvudvärk (antagligen pga inte särskilt van med sol) och Edvin hade också varit uppe flera gånger under natten. Det passade alltså perfekt att vi ändå hade tänkt oss en lugn dag utan större planer.


Matias, Edvin och Josef var nöjda med att hänga i lekparken och lägenheten på förmiddagen, men Arvid och jag ville se oss om lite. Vi hade tipsats om att det är marknad i Villajoyosa varje torsdagsförmiddag och tyckte det skulle bli en bra promenad. På vägen kryssade vi fram mellan de färgglada husen och tyckte inte det gjorde så mycket att vi inte kunde kortaste vägen till marknaden... Vi gick fel först, men när vi närmade oss så följde vi bara folkströmmarna och hamnade precis rätt.

 
Själva marknaden var kanske inte så intressant, förutom att det var kul att höra på spanskan som smattrade runt oss och tjuvkika på tanterna med rullväskor som säkert skulle bunkra upp med frukt och grönsaker. Själva hade vi redan bunkrat frukt och grönsaker i mataffären, blommor kändes inte riktigt lämpligt och billiga piratkopior (?) av diverse allt möjligt tyckte vi inte vi behövde. Roligt ändå att gå runt och titta! Arvid slog till på en läderplånbok och var nöjd med sitt köp.


På väg hem tog vi vägen längs med Villajoyosas vackra strand med palmlunderna och strandpromenaden. Arvid kom just och kikade över axeln på mig och suckade längtansfullt... barnen har försökt göra klart för oss hur gärna de vill exakt just hit igen. Inte södern eller Spanien i största allmänhet, utan just Villajoyosa. Ja, vem vet vad framtiden för med sig..? Det var helt klart en plats jag också skulle kunna tänka mig att semestra på igen!



Inga kommentarer: