måndag 25 juli 2016

As good as it gets


Det här är så bra det kan bli. Jag är ingen hemmakatt egentligen, men just nu skulle jag vara fullständigt nöjd med att tassa runt här hemma ända fram till skolstart. Plocka jordgubbar, cykla med storbarnen, läsa, gå barfota hela dagen, äta i trädgården.

En stor del av sommaren har jag varit om inte stressad, så åtminstone ganska speedad. Vi har haft fullspäckat program de flesta veckor, renoveringen av vardagsrummet har suddat på i sakta mak och resten av huset har sett ut därefter. Dessutom tog det betydligt mer tid än jag hade räknat med att vara med och arrangera Tillsammanslägret på Humle i början av juli (roligt ändå - kommer definitivt att göra om det). Det har varit så gott som bara roligt sommarprogram vi haft, så jag klagar inte, och det är inte heller något jag kan komma på att jag hellre hade lämnat bort. Men ändå är det ju ganska mycket ståhej kring oss, även när vi "bara" är hemma... Så jag njuter verkligen av att känna mig fullständigt avslappnad idag, i synnerhet när jag råkade få lite tid alldeles ensam nu på kvällen. Det skadar inte heller att vädret är enastående skönt. Även om jag i princip gillar  årstidsväxlingarna i Finland skulle jag inte ha något emot att byta ut åtminstone ett par månader av mörker och kyla mot... det här!

Men jag kommer ju faktiskt inte att tassa runt och äta vattenmelon i min trädgård tills skolan börjar, vare sig jag vill eller inte. Vi har ju vår sedvanliga fjällresa på kommande, och även om jag känner att jag har svårt att slita mig från sommaridyllen utanför min dörr blir det säkert bra det också. Även om det utlovas regn och typ elva grader i Vuoggatjålme lagom tills vi anländer. Hm. Vi hoppas på att vädersajterna har fel, det har ju hänt förr den här sommaren!

Inga kommentarer: