måndag 1 december 2014

Ett foto i timmen - EFIT

Jag blev inspirerad av både Kakkakaffe-Eva och någon annan som jag av nån orsak inte kan komma på nu - ett foto i timmen. Ögonblicksbilder från min dag.


7.40 väcks jag av en Edvin som krupit upp intill mig i sängen och en Josef som ligger och snörvlar under min arm - där han nog har legat sedan jag sist ammade. Första förkylningen på gång kanske? 8.00, när min väckarklocka ringer, har Josef precis fått sitt morgonmål och jag har inte fler ursäkter för att ligga kvar i sängen.


9.00 har vi skickat iväg Arvid till skolan, äggen kokar och jag ser fram emot att äntligen äta mitt morgonmål. Josef ligger i sittern och säger till på skarpen - "jag har snor i näsan och det är INTE OKEJ!" Edvin tycker att han ätit klart fast han knappt börjat.


10.00 lämnar jag Edvin på lekklubben på Hoppetossans gård. Eftersom dagklubben bara är två förmiddagar i veckan är det tacksamt att han också får leka utomhus i gott sällskap en gång i veckan! Nu håller vi tummarna för att lekklubben ska få fortsätta på vårterminen fast det inte varit så många barn. Annars finns ju Folkhälsans lekpark i stan, men nog är det skönt med gångavstånd... Efteråt brukar jag alltid vela mellan att ta en sund och stärkande barnvagnspromenad och att skynda mig hem för att göra så mycket som möjligt av den lilla tiden jag har ensam hemma (Josef sover i regel den tiden). Idag skyndade jag hem eftersom jag hade bland annat ett julrelaterat projekt som passar bra när jag är ensam hemma. Och lite diskmaskin att fylla och kläder att tvätta och katt att mata och så.


12.00 hämtar jag Edvin igen. Han verkar trött och halvvägs hem flippar han ut som han nästan aldrig gör nuförtiden. En stor del av hemvägen får jag bära en ålande, gråtande fyraåring samtidigt som jag skjuter barnvagnen... Puh! Så fort vi var hemma igen var allt väl igen. Josef sover sig igenom hela spektaklet.


13.00 Edvin och jag avnjuter diverse rester till lunch och har nästan ätit klart när Arvid dyker upp strax efter ett.


14.00 Pepparkaksbak! Inte så avancerat som det låter, eftersom vi hittade lite pepparkaksdeg från ifjol i frysen... man borde alltid baka LITE pepparkakor (tre plåtar), så är det roligt hela tiden. Annars är det alltid nån stackare som sitter och kavlar och muttrar och uppgivet trycker ut hjärtan och gummor på löpande band i slutet.


15.00 Kusin Joar är här och leker ett par timmar. (Alla ger pepparkakorna fullt godkänt.)



16.00 Barnen leker vidare. Arvid parkerar mitt på tågbanan för att laga läxorna. Jag börjar räkna efter hur många timmar Josef har sovit egentligen och kommer fram till att det är nästan sex timmar - och har inte särskilt dåligt samvete för att jag väcker honom. (Jo, det händer ibland att han sover superlänge, typ att han slår ihop förmiddags- och eftermiddagssömnen till ett jättepass. Det är varken bra eller dåligt för nattsömnen, men lite oberäkneligt!)


17.00 Alltså, är det fortfarande ingen som tömt den där tvättkorgen? Eller ens eliminerat all ren tvätt som hänger i vägen på båda tvättställningarna? Vilket slarvigt hushåll.


18.15 Efter uppvärmd (men hemlagad) lasagne som Edvin tycker är tortyr att äta men vi andra gillar följer Arvid och jag Edvin till lekjumppan. Arvid och jag går in till bibban för att returnera ett jättelass, betala hans böter och skaffa en kod till nätbibban - det är kul att ettorna har egna lånekort, men det har vissa bieffekter...


20.30 Storbarnen verkar ha somnat i sitt rum, Tintin sover på sängen, så självklart som bara en lat frass kan, och till och med Josef har somnat till, även om det säkert är tillfälligt. Matias går ut för att kakla i badrummet som förhoppningsvis inte är ett evighetsprojekt så länge till, Amanda har slutat jobba för dagen och kommer hit för att sova över och jag bestämmer mig för att avsluta EFIT-utmaningen här. Ganska kul var det, men yikes, så många bilder det blir!

2 kommentarer:

Casa Annika sa...

Kul fotoutmaning! Funderar på att göra en jag också. Men misstänker att den blir rätt händelselös.Och så kan jag inte fota när jag jobbar...
Det ser så kallt ut på bilden ute vid lekklubben, det känns som om temperaturen här i Fula Rummet sjunker några grader till (elementet står i sovrummet). Även om jag längtar hem så är det rätt skönt att ta barnvagnspromenader i solen och plocka apelsiner från marken;-)

Mia sa...

Plocka apelsiner från marken tycker jag låter som ett inslag jag skulle behöva för att pigga upp mina barnvagnspromenader!! Den där dagen var det faktiskt på minus, och det tycker jag faktiskt är så mycket skönare än när det är ett par grader på plus som det varit på sistone, både torrare och vackrare... Håller tummarna för lite mer minusgrader framöver! Om jag nu ändå inte får plocka apelsiner alltså. ;)