lördag 3 september 2011

Bokreklam


Äh, när jag nu en gång börjat med reklam kan jag väl lika gärna fortsätta. Men den här gången tänkte jag göra reklam för boken jag precis har läst ut, och det känns lite mer okej. En av årets bästa böcker, vågar jag gissa redan i september: The Help av Kathryn Stockett. Ett nät av väldigt olika kvinnor som vågar sig på ett annorlunda projekt - ett väldigt osannolikt projekt i 1960-talets segregerade Mississippi. Berörande och väldigt levande.

Boken jag började med därnäst, Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell. klarar inte riktigt jämförelsen, men fungerar bra som underhållning. Jag gillar allmänbildning, men tycker jag det funkar med en thriller som har Shakespeare-trivia som drivkraft? Sådär. Det är mycket kunskapsbollande och mycket handling, men egentligen inte så mycket sug och berättarkonst. Men det är tillräckligt bra för att fungera som förkylningstidsfördriv.

Böckerna och jag har fått nån sorts nystart i vårt förhållande - jag plöjer böcker och njuter av det. I somras läste jag mest ungdomsböcker som är bra att ha läst på jobbet (även om vissa av dem, speciellt Resan till River Sea av Eva Ibbottson, blev favoriter), men nu har jag trappat upp på vuxennivå igen. Och jag gillar det! Har också konstaterat att jag har förvånansvärt mycket oläst i min bokhylla, så ska försöka hålla mig borta från bibliotek ett tag och botanisera hemma istället.

Och till sist: bakom kulisserna-bilder från bokfotosessionen...


M: Edvin, rör inte böckerna!
*pet, pet*
M: Rör inte böckerna!
*pet, pet, fniss, fniss*
M: Nämen, rör inte böckerna!
*pet, pet, skratt så man kiknar*

Inga kommentarer: