lördag 12 juni 2010

Punkt

I bloggen lyckas jag sätta ut punkt. Men varför, varför blir mina meningar två kilometer långa så fort jag skriver nåt annat? Varför. Ska. Det. Vara. Så. Svårt. Att. Sätta. Punkt?? När jag ser min gamla gradu ryser det fortfarande i min skrivhandledarnerv - jag skulle definitivt rekommendera mig själv att förkorta meningarna radikalt, det vet jag. Men det är alltid lättare att säga åt andra hur de ska göra... Och fortfarande sportar jag med meningar långa som sju svåra år. Jag kan bara hoppas på att jag växer ifrån dem en vacker dag...

(Nyfiken - vilka problem har ni när ni skriver? Något som alltid hänger med om ni inte är 100 % vaksamma?)

5 kommentarer:

Ika sa...

Jag har också en tendens till långa meningar, men å andra sidan så vet jag när jag ska passa mig och hålla efter mig själv (dvs jag vet när jag skriver en text som ska kräver mera proffsighet). är svag för parenteser också, men de smyger bara in i mera avslappnad skriftlig kombination. Skulle aldrig få för mig att börja strössla in parenteser i en artikel, exempelvis, och nu inser jag att det måste vara så att jag delar upp mitt skrivande ganska tydligt, oavsett om jag tänker medvetet på det eller inte. Skriftlig kodväxling, typ. (Kan man prata om kodväxling i när det handlar om skriftspråk?)

Ja, och så skriver jag ju väldigt korta och allmänt torftiga meningar när jag är riktigt trött.

Har även en svaghet för komplicerade ord, vilket inte alltid är så bra när jag skriver för andra ögon än mina egna.

Korta meningar är inte heller per definition bättre än långa. Jag har svårt för texter i staccato-tempo, tål inte att läsa flera korta meningar på rad.

Mamma Linda sa...

Parenteser! Något väldigt aj aj när man ska skriva korrekt, i alla fall mina parenteser som ofta är längre än texten själv. :-) Och så blir det en del små stavfel (jag svänger bokstäverna). Och så kan det ibland saknas en röd tråd och bli för mycket flum. Och även jag skriver för långa meningar rätt ofta. Men värst är nog parenteserna. Så har ni irriterats på dom vet ni att jag i alla fall är medveten om dom! ;-D

Mamma Linda sa...

(nu är det främst i mail och bloggar jag har många parenteser. Skulle heller inte lägga in parenteser i offentliga "pappers"skrifter)

Yvonne sa...

ju, nog...

Netta sa...

Jag hör nog också till kategorierna långa meningar och parenteser. Skriver nästan aldrig andra texter än e-post, foruminlägg och chat numera. Känner ibland att mitt språk har försämrats helt sjukt mycket de senaste åren.