torsdag 16 april 2009

Friends-nörd

Nu har jag fått ett obestridligt bevis på en talang jag länge misstänkt att jag har: Expressens Friends-test säger att jag är "ett riktigt Friends-proffs" och tycker att jag ska "ut på stan och skryt". Kanske det kanske. Men jag hade faktiskt bara 13/15 poäng, och ett av felen var riktigt klantigt, så jag nöjer mig med att skryta här. Har man sett hela serien minst tre varv borde man veta vissa grundläggande fakta, annars skulle man ju kunna tycka att jag slösat bort en del tid...

Det är fascinerande vilket fenomen Friends ändå är. Nästan så man behöver lite Friends-bildning för att inte verka tappad bakom en vagn ibland. Maken och jag har konstaterat att det finns en replik från Friends för de flesta situationer i livet. Och det är inte bara vi som är nördar! När jag vikarierade som engelsklärare på gymnasiet gick vi igenom en ordlista med bland annat ordet "extra" (=statist). En tjej till sin kompis: "We need some new extras around here". Ha! Joey när han fått till det med lite för många av statisterna i Days of our lives. När jag var ute och åt med mina kolleger häromveckan kom två av dem på att de ha likadana telefoner; en tredje säger: "Telephone buddies!" Joey köpte varsitt (fult) armband åt sig själv och Chandler, så de kunde vara bracelet buddies.

Och kan du inte placera citaten utan mitt kursiverade facit vet du vad du måste göra för att klara av en civiliserad middagskonversation...

3 kommentarer:

a-k sa...

okej, här kommer det: Jag har aldrig sett ett helt friends-avsnitt. Jag har sett någon minut på något enstaka avsnitt. Men jag har faktist tänkt att jag skulle låna dvdbox någongång...

Mia sa...

A-K: Det är okej, du går säkert att diskutera med ändå... ;) Men prova för all del på Friends, det är väldigt hemtrevligt tidsfördriv! Själv såg jag min första hela James Bond-film i vinter, det tycker säkert vissa är ganska upprörande... :)

Yvonne sa...

Oj, det låter ganska krävande!! Men jag har faktiskt sett en hel del friendsavsnitt med Jenny, och då lärde jag mig att inte döma ut en serie innan jag givit den en chans. En del skulle säkert tro att jag är knäpp som inte vill missa den snobbiga damen Hyacinth....