onsdag 4 juni 2008

Snart resa


Resan närmar sig med stormsteg och förberedelserna är i full gång. Packa har vi inte hunnit börja med än, men tvättmaskinen går och de mentala förberedelserna börjar vara på rade. Vi har till exempel sett Sound of Music. Och så har jag läst ett trave guideböcker och Heidi . Så förbereder jag mig för en resa, och under resans gång brukar jag samla på mig titlar på filmer och böcker som jag vill kolla upp när jag kommer hem igen... Kanske jag är lite överambitiös, men det är väldigt allmänbildande. Visste ni till exempel att det finns tre byar i Brixental (Brixen, Westendorf och Kirchberg), att familjen von Trapp aldrig blev rika på att deras liv blev musikal (de hade redan sålt rättigheterna till ett tyskt filmbolag som gjorde nån slags tysk föregångare till Sound of Music) och att München betyder ungefär "hos munkarna" eller "till munkarna"? Väldigt värdefull information. Åtminstone tycker jag det är väldigt intressant information just nu...

Igår läste jag alltså Heidi (av Johanna Spyri), som jag har läst x antal gånger för x antal år sen. Det är något speciellt med att återvända till en bok som gjort ett starkt intryck på en när man var barn. Nu är jag fel målgrupp och om jag skulle läsa den för första gången nu skulle den kanske inte göra så stort intryck på mig. Men nu ekar mitt läsande då i mitt läsande nu så att jag ser precis hur vackert det är när solen går när över Alperna när Heidi är ute med Peter och getterna och Heidi tror att bergen brinner. Och fast jag trodde jag hade glömt det mesta av boken (utom att Heidi bodde med sin farfar på berget och att hon måste iväg till en rik familj i Frankfurt) märker jag att detaljerna fortfarande finns kvar nånstans långt bak i huvudet, för de är helt självklara när jag läser.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så ni ska alltså iväg nu redan? Oj va tiden går!! :) Hoppas ni får en jättehärlig resa!