söndag 1 september 2019

Skön helg med en hint av måndagspanik


Ja, vad säger man? September, plaskpool och barfotaväder har det varit idag! Väldigt härligt en ledig söndag, men lite tråkigt att behöva ställa in sig på en alldeles för fullspäckad måndag som kommer emot alldeles för snabbt. Jag har ju mer luft i mina veckor annars i höst, men just måndagarna är ungefär lika luftiga som betong. Med ett extra möte och fotbollsföräldraskap till så räknar jag med att springa ungefär från åtta till åtta - och nånstans i mitten ska jag se sval och samlad ut på skolfoto. Hurra. (Tror inte jag blivit bra på skolfoto sen jag gick i gymnasiet. Tror inte skolfoton är gjorda för vuxna, faktiskt.) Räknar med att resten av veckan blir snällare bara jag fixar måndagen!

Så just idag är det skönare att tänka bakåt än framåt. Ungefär ett dygn bakåt, till villaavslutningen på "Sjöblommas villo" i Monäs. Det blev ännu en villaavslutning enligt nästan samma upplägg som mina barndomars! Fast den här gången var det bara husfolk där förutom vi - en lugn och skön och på alla sätt trivsam eftermiddag och kväll! Vädret var inte lika somrigt som idag, men ändå tillräckligt varmt för att två glada barn skulle simma två gånger och till och med vår frusna Arvid skulle hoppa i lagom tills det mörknade och raketerna började smälla på andra sidan viken. Vi försökte paddla också, men fick ge oss rätt snart när vinden bokstavligen svängde kanoten med fören tillbaka mot stranden vi kom ifrån... på kvällen hade det mojnat, men då hade vi hunnit bli för lata. Sedan smällde vi raketer tills alla var nöjda och Josef knappt kunde hålla ögonen öppna längre... tror inte vi hann köra många meter innan hela baksätet sov på hemvägen.

En fin helg alltså, men nu. Nu: Tänka framåt. Lite lektionsplanering, så blir måndagen betydligt trevligare än utan...

Inga kommentarer: