onsdag 19 juni 2019

Saker vi gjorde i Stockholm


Nu är det ju så här, att Kent från Jeppis har gjort det skvatt omöjligt för mig att seriöst skriva om att jag gillar Stockholm. Jag låter ju så här, då är det skvatt omöjligt att ta mig själv på allvar! (Video för den som inte vet riktigt vad jag talar om nu.) Svenskösterbottningar överlag tenderar att vara svaga för den svenska hufvudstaden och jag måste väl medge att jag också är sån. Jaja, vi hade kul i Stockholm i alla fall. Här är några saker vi gjorde första dagen!


1. Tittade in på Hallwylska palatset, som jag själv såg för ett par år sedan och har tänkt att jag gärna vill visa Arvid och Edvin - främst för Hogwartsvibbarna jag fick i vissa av rummen! Praktfullt är det - och tydligen lika omöjligt att fotografera skarpt i paradvåningen nu som senast... De var nog intresserade och lite imponerade, men tyvärr var Josef trött och hängig och började blöda näsblod, så det förtog lite av upplevelsen. Men har man vägarna förbi Nybroviken och är lite svag för pompa och ståt rekommenderar jag varmt ett besök! Inträdet är gratis, så det går också fint att sticka sig in och titta lite utan att för den skull behöva granska varje väggbonad i detalj. 


2. Vi konstaterade rätt snabbt att den bästa möjliga Stockholmsaktiviteten för Josef just då var en tupplur i lägenheten, så Matias och Josef drog sig tillbaka till Aspudden igen. Josef hade varit förkyld dagarna innan resan, så han behövde nog bara få vila upp. Jag hade ett önskemål för dagen, Drottninggatans Bok & Bild, så vi började med att gå dit. Mina kids är ju inte heller nödbedda när det handlar om en bokaffär - även om de nog tyckte att jag kunde ha blivit klar liiite snabbare. Men vi hittade alla någonting bra i hyllorna! 


3. Åkte tunnelbana. Den här gången fick bilen stanna i Åbo och vi körde på lokaltrafik istället. Det fungerade utmärkt och vi passade på och lärde Arvid och Edvin lite tunnelbanevett... förstå en tunnelbanekarta, låta folk komma ur vagnen innan du går in, hålla till höger i rulltrappan och inga skor på sätet! Skadar aldrig att ha lite koll!


4. Ja, sedan var det dags för A&E:s önskan - Legobutiken ute vid Mall of Scandinavia! Det bara lyste om A&E när de kom in och fick börja gräva bland lösviktslegot! Och det gjorde de... länge. Själv gjorde jag utflykter till grannbutikerna och kunde konstatera att Mall of Scandinavia nog är fint, men inte ett köpcentrum jag själv nödvändigtvis har något behov av. Jag är säker på att det är många som tycker det är prima shopping; det finns många brand stores och kedjor som annars inte är så vanliga i Norden, men det var nu mest stort och pråligt. Om jag åker dit igen är det nog för att Legonördarna övertalat mig igen...

A&E är ju förresten inte bara Legonördar, utan också melodifestivalnördar, så vi passade på att gå ut och se på grannen, Friends Arena, när vi ändå var där. Där stod vi i duggregnet en stund och tittade på den stora klossen, men de var nöjda med att ha sett arenan i verkligheten!

Bra första dag i Stockholm i alla fall, trots regn och trött minsting! 

Inga kommentarer: