torsdag 5 april 2018

Wanderlust


Det är något med vårsolen och plättarna av barmark som småningom börjar dyka upp. Plötsligt får jag sådan lust att röra på mig! Stockholm, Norrfjärden, England, Kanada, Danmark, USA och Åbo... de senaste dagarna har jag haft seriösa skov när jag suttit och funderat på när och hur jag skulle kunna ta mig till var och en av de platserna. Med tanke på att idag är den trettonde dagen med sjukt barn i huset (men de är i alla fall turats om lite, och imorgon TROR vi att alla kanske är friska nog för skola/dagis!!!) och att våren är ganska fulltecknad får jag nog snällt vänta tills det blir sommarlov. Drömma kan man ju! Och som substitut, när jag tänker efter, blogga bakåt om vår sportlovsresa.


Här har jag skrivit lite allmänt om resan, men det finns ju mer att säga om den. Så mycket mer! Nu är det väl så att det finns två sorts bloggläsare när det kommer till resebloggande - de som snabbt scrollar förbi innan de somnar av uttråkning och de som är som jag: suger i sig alla detaljer och försöker föreställa sig att de hängt med på resan. Grattis kategori två - detta är bara början!

Det var alltså under sportlovet och lite till vi upptäckte Mallorca. Det blev totalt tio resdagar, vilket var så värt det fast vi måste ta lite extraledigt efter själva sportlovet. Vi behövde verkligen vara borta så länge för att komma in i den där sköna lunken när man (jag!) inte känner att varje timme behöver planeras för att ge maximal utdelning.


Vi inledde resan med en nästan onormalt avslappnad första dag. Lite bidrog det förstås att det var kallt och blåsigt - kanske den ruggigaste dagen på resan, vilket vi också visste om på förhand. Egentligen lika bra så, för då hade vi ro att sova länge, vila mycket och landa på riktigt. Vi pälsade på oss och gick runt kollade in omgivningarna, till exempel närmaste Mercadona och vår strand, som säkert är jättefin (och späckad med folk) på sommaren. Nu var den fortfarande fin, men lockade inte direkt till strandliv! Sedan kunde inte jag, Edvin och Josef låta bli att testa spa-avdelningen som hörde till lägenheterna (mer om det sen, så lyxigt!) medan Arvid och Matias lagade mat/chillade.


Sedan tänkte vi ta en siesta, men hoppsan - siestan varade hela eftermiddagen! Så skönt och så behövligt. Efter kvällsmaten kände vi ändå att vi behövde rasta oss lite trots regn och rusk, så vi hoppade i bilen och körde iväg till ett kvällsöppet köpcentrum på andra sidan Palma. Inget särskilt i sig kanske, men vi shoppade en del Harry Potter-prylar på Primark, så kvällen var räddad!


To be continued, i fortsättningen med något kortare siestor och något intressantare utflykter!

Inga kommentarer: