lördag 21 april 2018

Diverse

Saker som hänt denna hektiska men ganska roliga vecka som gått efter förlovningskalaset förra lördagen:


- Jobbvecka deluxe. Fortbildning och planering på måndagen, planeringshelkväll på onsdagen och seminarium på fredagen. Däremellan lyckas klämma in en del helt vanlig undervisning, prov, stöd inför prov och kvarsittning och hej och hå.

- Seminariet på fredag alltså: Texten, bilden, filmen. Det var ett seminarium om barnlitteratur som ordnades som en del av Topeliusfirandet det här året och det var verkligen jätteroligt. Så intressanta föreläsningar, lärde mig massor om processen bakom både text och bild i barnböcker och påmindes om varför jag trivdes så bra på litteraturvetenskapen i Åbo i början av millenniet. Kunde inte låta bli att köpa hem två böcker, varav den ena tillräckligt artsy för att jag kanske skulle ha låtit blicken glida förbi om jag inte just hade hört författaren (Lena Frölander-Ulf) berätta om den dryga processen bakom bilderna och göra en magisk högläsning av den. Texter och författarprocesser har jag ändå tänkt på rätt mycket i mina dagar, men nu fick jag dessutom upp ögonen för arbetet som barnboksillustratörer gör.


- Hämtade systersöner från eftis och dagis när jag slutade tidigt på tisdagen. Så roligt att hänga lite med dem en helt vanlig vardag! Eller rättare sagt, se på när mina barn hänger med dem - de bara lekte och lekte och lekte och behövde mig inte till någonting alls.

- Har fått hem ett skåp som vi FICK av en f.d. kollega som behövde bli av med det. Så bra! Nu måste vi bara få det på plats, så kanske våra kläder kan förvaras på lite mindre provisoriska sätt.



- Vår sunkiga lillfarstu håller på att få en ansiktslyftning, så snart kan folk få ett betydligt fräschare första intryck när de hälsar på! Bilder kanske kommer när det är mera klart, men en pytteliten tambur är inte det mest lättfotade rum jag kan tänka mig, så vi får se...

- Gick på loppis med Arvid idag. Vi fyndade jättefina böcker och jättefina kläder. Ibland när jag går på loppis blir jag bara sur och butter för att folk försöker prångla ut malätna gamla trasor för överpris, men andra gånger - som idag - glittrar det till överallt.


- Har gått på simskola med Edvin idag och blev imponerad av hur modig han är med att hoppa från kanten. Av de tre första gångerna har vi missat två, men nu ska vi hoppas på att vi kan pricka in resten av våren! Jätteskönt att vara i vattnet också, första gången jag simmat sedan Mallorca. Det påminde mig om att jag tänkte skaffa seriebiljett till simhallen. Det kanske blir av. Nån gång. Hur som helst jätteglad över att ha fått dyrbar egentid med två av mina ungar idag! Även om jag inte har rättat prov. Eller läst elevtexter. Eller planerat nästa veckas lektioner. Eller... Nä. Det där är INTE att vara snäll med sig själv!

- Och så islossning och snösmältning och lera överallt!

--------
Edit! Kan inte låta bli att gapskratta åt den oplanerade kombinationen av text och bild här nere och förtydligar alltså: Simskolan var inte i älven nedanför kraftverket. Haha!

Inga kommentarer: