söndag 26 augusti 2007

Tintin i Kongo

Apropå en av de serier jag nämnde som en av mina favoriter i evighetslistan häromdagen... Tintin gillar jag, kanske mest på grund av nostalgi (plöjde igenom massvis med tintinalbum i rätt ålder), men också för att jag fascineras av äventyren. Och för den charmige kapten Haddock med hans kreativa svordomar förstås. :) I DN kan man läsa att albumet Tintin i Kongo har anmälts för att det framställer afrikaner som intellektuellt och socialt underlägsna. Den som ens sneglat på omslaget till albumet kan säkert hålla med om att det är sant. Och det är inte det enda fördomsfulla albumet heller - i de flesta av Tintins äventyr träffar han på människor som är riktiga stereotyper. Men betyder det faktiskt att albumen borde dras in? Är det inte värt något som en bild av årtiondena då Tintin gjordes? Kan det inte tvärtom vara riktigt nyttigt och intressant som en diskussionsstartare - en tecknad serie gör ju fördomarna så mycket tydligare, och hur skulle våra fördomar se ut om de skulle tecknas? Från förlaget föreslår de att albumen t.ex. skulle placeras på vuxenhyllan, och det tror jag är helt smart. Att låta albumen gå upp i rök är knappast bra för nånting alls, då är det bättre att de får göra folk arga och kanske få någon att tänka till.

...och får jag tycka något alls, urfinlandssvensk blondin som jag är? Men det är kanske en helt annan diskussion...

3 kommentarer:

Mamma Linda sa...

Rasistiskt jo. Men att dra bort dom från marknaden, nej det tycker inte jag heller. Det är ju bra att det går att diskutera kring! Och afrikaner är ju som sagt inte de enda som dras över en kam, vare sig i Tintin-böckerna eller annan litteratur/världen...

Anonym sa...

Pågen är ju inte helt oskyldiga heller: Länk

Anonym sa...

Jag är skeptisk till eventuella förbud och bannlysningar. Ofta blir ju det förbjudna bara än mer intressant... Jag är nog också mera inne på linjen om att diskutera kring böckerna. Här hemma har vi nyöversttningen av albumet, och där ingår ett förord om seriens tillkomst och även en del kommentarer kring det faktum att serien är föråldrad oh att synen på kolonialismen är helt annorlunda idag. Däremot är det ju en annan sak om barn kan göra den bedömningen, det beror säkert mycket på uppfostran och vilka andra influenser de får, hemifrån t.ex.

Jag skulle gissa att Tintin i Kongo kanske hamnar bland vuxenserierna både i bokhandlar och bibliotek efter den här diskussionen.