fredag 2 februari 2024

En snabbvisit i Helsingfors


Jag är lite ovan med att bara hänga med på resor. Efter några år av Erasmusresande är jag van med att jag är den som styr upp, bokar och har koll - och kan inte påstå att det är annorlunda när jag reser med familjen heller... Men förra helgen gjorde jag precis tvärtom; jag åkte till Helsingfors, men utan att ha koll på nånting. Det gick också!

Det var efter jullovet som frågan kom - vi som är med i ledningsgruppen, skulle vi vara intresserade av att besöka Educamässan? Jodå, det skulle vi. Kul med ett avbrott i vardagen som någon annan fixar! Jag har varit på Educamässan två gånger tidigare, men det är länge sen. Så här länge sen: senast gick Matias och jag på mässan tillsammans, med en pytteliten Josef i barnvagn och skötväska i högsta hugg. Ett nytt besök kändes alltså helt rimligt!

Vi startade okristligt tidigt, kom till mässan till öppning kl. tio och stannade kvar till femtiden, när vi sammanstrålade för att gå och äta middag tillsammans. Funkade förvånansvärt bra, även om vi var mer än mätta på intryck mot slutet av dagen... Det är roligt med mässa, men samtidigt kanske inget som revolutionerar min undervisning. Prickade också in några seminarier och föreläsningar med varierande resultat. Ett keynote speech om AI var i och för sig nyttigt, men kanske inget jag blir entusiastisk av - ett seminarium om hur man kan använda nyheter i undervisningen gav däremot idéer och inspiration som jag faktiskt tror att jag har mer direkt användning av. Men som sagt, mässan är framför allt en kul grej och ett spektakel och sådana ska inte heller underskattas!
Vårt hotell, The Folks Hotel Konepaja, låg en kilometer från mässan i Böle, men det var riktigt kul med en promenad i ett område där jag nog aldrig förut har varit. Lite roligt också när jag och min mo-lärarkollega stod i trapphuset på hotellet, tittade uppåt och hittade texten Nulla dies sine linea - Inte en dag utan en rad, vilket var Topelius valspråk... och Topelius underskattar vi icke i hans födelsestad! Även om vi googlade oss till att den ursprungliga betydelsen snarare var Inte en dag utan ett (ritat) streck, eller kanske ännu mer ursprungligt en linnetråd. Så att så!

Det bästa med kvällen? Vi checkade in på hotellet vid sjutiden, med middagen färdigt äten och inga planer! Vi bara chillade, och strax efter tio låg jag i sängen med min bok. Så tidigt har jag inte varit i säng på flera år tror jag, och dessutom med sen väckning dagen efter! Lyxens lyx.

Följande dag hade vi i princip kunnat gå en sväng på mässan igen, men vi var nog alla ganska mässmätta efter dagen innan, så istället blev det en lång frukost (när vi faktiskt satt länge och väl och bollade tankar och funderingar om skolan, vilket ju var halva tanken med resan!) och sedan en stunds irrfärder på Mall of Tripla, innan det var dags att sätta oss på tåget igen. Lite för sent insåg vi att presidentkandidaterna höll sin sista debatt före valet just på Educamässan på lördagseftermiddagen, men då satt vi ju redan på tåget... Hade nästan varit värt ett senare tåg, men skönt ändå att komma hem tidig lördag kväll efter en kort och kraftig tur söderut!


Inga kommentarer: