onsdag 4 november 2020

Novemberutmaning: 50 nyanser av gult

Jag lovade mer färg, och mer färg ska det bli! Maria på Marias memoarer är jättebra på att hitta på bloggidéer att knycka och kör varje månad en fotoutmaning. Den här var ovanligt bra! För att sätta lite färg på den grå månaden november blev det nämligen färgtema! Jag valde gult, eftersom jag tycker den här månaden är i desperat behov av solgula stänk, men vem vet - om jag känner mig dyster till mods kanske jag hinner med fler färger... Jag begränsade mig till resebilder, dels för att skapa nån slags röd (gul!) tråd, dels för att bota något av min abstinens efter världen utanför. 


Jag kan tydligen inte släppa oroväckande virus helt, så för att få det ur systemet börjar jag med den här bilden från Darwin, Australien hösten 2003. När vi reste till Australien hörde man talas om det då nya coronaviruset som kallades Sars och hade börjat sprida sig från Kina i februari samma år. Visst var det något som fanns i utkanten av vårt medvetande när vi förberedde vår resa, men särskilt bekymrade var vi inte - däremot nog tillräckligt medvetna om det för att se det bisarra i att hitta en läsk som hette Sars när den tropiska värmen krävde något kallt!


Vi fortsätter på en annan kontinent. Brooklyn bridge mellan Manhattan och Brooklyn behöver knappast någon närmare presentation - den promenerade vi över en stekhet högsommardag 2006. New York, New York. Jag trodde inte att jag skulle golvas så av den här röriga, massiva staden, men det gjorde jag! 


Färgtema "gul" + staden New York = oundvikligen en bil av de gula taxibilarna! Times Square var inte den del av staden jag älskade mest, men visst är det roligt att ha sett den galna knutpunkten med egna ögon! Det var så... mycket mera allt. 


Samma resa, men en betydligt lugnare och grönare vrå av Amerika. Den här fjärilen hittade vi nedanför Chimney Rock i North Carolina - vad det är har jag ingen aning om, förutom att den är vacker! 


Mäktig natur var det i Chimney Rock, NC, men det är det även i Alperna! I juni 2008 var Arvid i den strategiska åldern att han ännu inte hade lärt sig gå, utan kunde fraktas runt i sittkärra utan att smita. Då passade vi på att ta honom till Österrike och titta på berg - och försommarblommande slänter! 


Österrike med mini-Arvid var ett vinnande koncept, så när lillebror Josef var i samma ålder sju år senare, i juni 2015, satte vi honom i en sittkärra och drog till Bremen. Väggmålningar for the world! I stadsdelen Mitte kunde jag tänka mig att vandra runt många, långa försommarkvällar och titta på alla målningar. Där finns färg i överflöd!

Vi avslutar med fiskenät på Mallorca på sportlovet 2018, förhoppningsvis mindre tilltrasslade än de ser ut. 

Det här var en rolig utmaning! Kanske det är fler som vill hugga på den?

5 kommentarer:

Ann-Louise Paulsson sa...

Vad roligt att se din variant på bloggutmaningen. Härligt med lite uppiggande gult i november-mörkret!

Freedomtravel sa...

Kul tolkning med den gula färgen! Jag tänkte också hänga på någon dag, kul tema! :)

Mia sa...

Ja, jag tycker gult är en perfekt färgklick den här årstiden! :)
Ska bli kul att se andras tolkning av temat!

Marias Memoarer sa...

Härliga bidrag, bild nr 2 gillar jag nog mest. Även nr 4 och sista bilden :)

Mia sa...

Tack! :)