torsdag 24 september 2020

Digital bokmässa


Dålig grej med september 2020: Pandemi på uppgång i världen.
Bra grej med september 2020: Göteborgs bokmässa har blivit digital, så det går att ta del av allt material helt gratis och till exempel i sin säng, iförd ljusblå velourbyxor, de mjukaste som finns. 

Det är klart att det allra mesta av det fina med bokmässan faller bort där framför skärmen, men en digital bokmässa är inte ingenting. Det är visserligen inget folkmyller, inga fulla bokpåsar, ingen kändisspaning och inga signeringar - men samtal om böcker och livet och samhälle och lärande är det i alla fall. Ikväll har jag gått på två författarsamtal och ett seminarium om dyslexi. De två författarsamtalen var givande och roliga, inte minst för att jag hade parkerat i sängen och dessutom fick sällskap av Arvid som var lite uttråkad och gärna kom och lyssnade på ungdomsförfattare som talade om sina böcker (yes!). Eftersom det ena samtalet var med bl.a. Elin Ek fortsatte jag (och min kompis Google) med att allmänbilda honom lite mer på ämnet Grynet - ta ingen skit! Bästa sortens höstmys.


Författaren på bilden är Lisa Bjärbo som i flera år hade en supersympatisk privat blogg som jag fortfarande kan sakna lite, numera är den mer en skrivarblogg. 

Dyslexisamtalet tittade jag på lite senare, sittande vid datorn med flera avbrott och rätt distraherad av mitt röriga skrivbord och räkningar som borde betalas och jumppa jag inte lyckas registrera mig på. Fick åtminstone med mig bilden av att siffror för en person med dyskalkyli eller en text för någon med dyslexi kan upplevas som ett myller av spindlar för en person med spindelfobi. Den bilden ska jag ta med mig! Men i fortsättningen ska jag nog satsa på att parkera bekvämt och på riktigt fokusera på samtalet jag lyssnar på. 


Bokmässan fortsätter nämligen i dagarna fyra och jag har favoritmarkerat ett trettiotal seminarier/samtal... förutom de jag dessutom tipsades om av mina kollegor idag... Och på tal om bilden ovanför (från 2018) har jag definitivt prickat in samtalet med Jaqueline Woodson på söndag. Hörde henne intervjuas på bokmässan för två år sedan och fick en serious girl crush.Kan varmt rekommendera ett bokmässebesök!  Kolla programmet här! I realtid tror jag seminarierna går att se utan inloggning, men loggar man bara in så går det att se dem när som helst - under en ganska lång tid framöver tror jag dessutom. Men roligast känns det ju att plöja dem nu, för att det ska kännas lite mer på riktigt... att se dem i november tänker jag att blir lite mer som vilket random videoklipp som helst som dyker upp i flödet. 


Här finns gamla inlägg från riktiga, svettiga bokmässor fulla av böcker, människor, utställare och intryck. Undrar när - eller ens om - en sådan tillställning känns rimlig igen? Jag hoppas så innerligt att det finns ett "efter pandemin" och att den tiden kommer snart. Eller åtminstone inom överskådlig framtid. Mmm, en normal värld - jag älskar ju den normala världen utan Covid-19!

Och för övrigt - blir så ARG på saker som inte funkar! Blogspots bloggverktyg har förnyats och fyllts med buggar. INTE okej för ett bloggverktyg som drivs av ett av världens största IT-företag!! Det blir till exempel alltid fel på centreringen så fort man flyttar ett textstycke eller en bild, så därför är bara första stycket i fullbredd, resten vänsterjusterat... HTML-vyn har de också tagit bort, så det går inte att fixa på det sättet heller. Åååh! Visserligen knappast som stör någon annan, men definitivt mig. Skulle gärna flytta bloggen, men efter 13 år här känns det som ett minst sagt stort kliv, har inte riktigt motivationen eller tiden för att krångla med det... nåja. Det om det. Behövde bara pysa ut lite irritation. Sorry.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Jag använder också blogspot/blogger och deras så kallade uppdateringar känns väldigt krystade och inget som underlättar användningen på något sätt. Det enda de gör är att flytta runt redan existerande funktioner:-(. Nuförtiden hittar du förresten html-funktionen genom att klicka på pilen bredvid pennan längst till vänster i inläggsmenyn. Det tog ett tag innan jag hittade den också.

Mia sa...

Hej Åsa! Håller helt med om uppdateringarna - men tusen tack för tipset om html-funktionen! Vad bra att den fortfarande finns kvar ändå!